Merchandising je relativně mladá a moderní obchodně-marketingová disciplína. Definovat ji lze jako soubor činností či určitou formu marketingové podpory směřující zejména k obchodním řetězcům. Jejím cílem je snaha zajistit, aby se správné výrobky ocitly na správném místě, ve správný čas a se správnou cenou.
Merchandising zahrnuje zejména:
- Umístění zboží v regále dle plánogramů
- Komplexní péče o místo prodeje
- Realizaci principu FIFO (first in, first out)
- Reporting
Pojetí merchandisingu se v posledních letech i díky moderním technologiím dynamicky rozvíjí a stává se důležitou součástí obchodní a marketingové politiky firem, které v něm spatřují nejen efektivní nástroj péče o své zboží, ale i funkční kontrolní systém dodržování obchodních podmínek mezi dodavateli a obchodními řetězci. Kvalitní merchandisingový servis dnes již dokáže plnohodnotně nahradit systém obchodních zástupců na řetězcích.